There are no translations available.

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία στη Ζάκυνθο το Θερινό Σχολείο για τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Ανάδειξη, Προβολή και Διαχείριση Φυσικών και Πολιτιστικών Πόρων για την Τουριστική Ανάπτυξη

th_sxo_tpta_2Ο Αντιπρόεδρος της Δ.Ε. του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, καθηγητής Ι. Δραγώνας, στην ομιλία του κατά την έναρξη του Θερινού Σχολείου.

 

Οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Ανάδειξη, Προβολή και Διαχείριση Φυσικών και Πολιτιστικών Πόρων για την Τουριστική Ανάπτυξη ήταν το αντικείμενο του Θερινού σχολείου που υλοποίησε το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στη Ζάκυνθο την περίοδο 8-18 Ιουλίου 2013, με στόχο να εισάγει τους συμμετέχοντες στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ανάδειξη, προβολή και διαχείριση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Το Θερινό Σχολείο οργανώθηκε από το Τμήμα Προστασίας και Συντήρησης Πολιτισμικής Κληρονομιάς του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και συμμετείχαν σε αυτό καθηγητές από το Τμήμα Πληροφορικής του ΤΕΙ Αθήνας, το Πανεπιστήμιο Limoges της Γαλλίας, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών κ.ά.

Το Σχολείο παρακολούθησαν 28 εκπαιδευόμενοι, οι οποίοι επελέγησαν από μια επιτροπή αξιολόγησης. Οι περισσότεροι εκπαιδευόμενοι ήταν επιστήμονες με βασικούς ή/και μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών από κλάδους όλων των επιστημών που αφορούν τον πολιτισμό, τον τουρισμό και τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών. Οι εκπαιδευόμενοι ήταν όχι μόνο Ζακυνθινοί, αλλά και από άλλες πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Σπάρτη, Ορεστιάδα, Άρτα, Ιωάννινα).

Την έναρξη του Θερινού Σχολείου πραγματοποίησε ο Αντιπρόεδρος του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, καθηγητής Ιωάννης Δραγώνας, ο οποίος αναφέρθηκε στην προσπάθεια της Διοικούσας Επιτροπής να συντονίσει ένα μεγάλο αριθμό Θερινών Σχολείων στα νησιά του Ιονίου, με στόχο κάποια από αυτά να οδηγήσουν μελλοντικά σε μεταπτυχιακά διπλώματα. Στο συγκεκριμένο Θερινό Σχολείο, οι καταρτιζόμενοι είχαν την ευκαιρία να μάθουν μέσα από τις διαλέξεις των καθηγητών-εισηγητών και παράλληλα να εφαρμόσουν σε πραγματικό χρόνο τις γνώσεις τους, μέσα από μαθήματα που έγιναν στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, αλλά και μέσα από άλλες δραστηριότητες όπως ήταν η επίσκεψη-ηλεκτρονική περιήγηση στο Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων.

Ο Μιχάλης Μεϊμάρης, καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, μας μίλησε για την συμμετοχή του στο Θερινό Σχολείο του 2013 ως εισηγητή της διάλεξης με τίτλο: «Ψηφιακή Αφήγηση και Πολιτισμός»:

«Η αφήγηση, γνωστή και διαδεδομένη σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες και εποχές, επιτελεί μια λειτουργία μεταβίβασης γνώσεων, στάσεων και αξιών από γενιά σε γενιά. Με την εισαγωγή των πολυμεσικών στοιχείων (εικόνα, βίντεο, υπότιτλοι, ήχοι, μουσική σε ψηφιακή μορφή) δημιουργήθηκε μια νέα μορφή αφήγησης, η ψηφιακή αφήγηση (Digital Storytelling), η οποία αξιοποιεί τις ιδιότητες και τα επιτεύγματα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας, προσέγγιση ιδιαίτερα προσιτή στους αυτόχθονες (digital natives) του ψηφιακού κόσμου. Με τον όρο ψηφιακή αφήγηση εννοούμε ένα είδος σύντομης αφήγησης, που συνδυάζει την παραδοσιακή προφορική αφήγηση, συνήθως σε πρώτο πρόσωπο υπό τη μορφή προσωπικής ιστορίας, με ψηφιακά μέσα. Στο σεμινάριο αυτό οι φοιτητές μυήθηκαν στη δημιουργία ψηφιακών ιστοριών, καθώς και στη χρήση των κατάλληλων για αυτήν εργαλείων».

Στο ίδιο κλίμα, ο Νικόλαος Αβούρης, Καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών, και η Νικολέττα Γιαννούτσου, διδάκτωρ Πληροφορικής, οργάνωσαν ένα εργαστήρι με θέμα τη σχεδίαση παιχνιδιών σε χώρους πολιτισμού. Οι 28 συμμετέχοντες, χωρισμένοι σε ομάδες, σχεδίασαν ένα παιχνίδι με χρήση τεχνολογιών όπως κινητές συσκευές, οθόνες αφής, ασύρματα δίκτυα, το οποίο θα παίζεται σε έναν υποθετικό αρχαιολογικό χώρο. Στη συνέχεια, οι ομάδες παρουσίασαν το παιχνίδι τους στον Δήμαρχο της υποθετικής πόλης, σε μια διαγωνιστική διαδικασία που ανέδειξε τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, αλλά και τη δυνατότητα της τεχνολογίας να κάνει την επίσκεψη σε έναν αρχαιολογικό χώρο μια εμπειρία ευχάριστη και διδακτική.

Η Επιστημονική Υπεύθυνη του Θερινού Σχολείου, Καθηγήτρια Εφαρμογών Αικατερίνη Καμπάση, εξέφρασε την ικανοποίησή της για την επιτυχία του Θερινού Σχολείου για δεύτερη συνεχή χρονιά, ενώ τόνισε πως η πρωτοβουλία της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων να επενδύσει στη διοργάνωση Θερινών Σχολείων ήδη από το 2011 είναι εξαιρετικά σημαντική για το ίδιο το Ίδρυμα, αλλά και για το νησί της Ζακύνθου ειδικότερα. Το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων γίνεται πιο εξωστρεφές, κερδίζει τόσο από τις επιστημονικές ζυμώσεις που γίνονται όταν κορυφαίοι επιστήμονες διδάσκουν αποφοίτους από πολύ καλά Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, όσο και από τη σύσταση στρατηγικών ακαδημαϊκών συμμαχιών που μπορεί μελλοντικά να αποτελέσουν και το εφαλτήριο για τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου. Αλλά και η Ζάκυνθος κερδίζει από τον ακαδημαϊκό τουρισμό των Θερινών Σχολείων, καθώς οι συμμετέχοντες, πέρα από τις αίθουσες διδασκαλίας και τα εργαστήρια, έρχονται σε επαφή και με τον πολιτισμικό πλούτο και το περιβάλλον της Ζακύνθου.

Την ικανοποίησή τους για το Θερινό Σχολείο δήλωσαν και οι εκπαιδευόμενοι, μέσω της αξιολόγησης που πραγματοποιήθηκε. Ιδιαιτέρως θετικά ήταν τα σχόλια για τις υποδομές του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και τους εισηγητές, ενώ την υψηλότερη βαθμολογία πήρε η οργάνωση του Θερινού Σχολείου. Η Χάιδω Χριστοδούλου, Προϊσταμένη Δ/νσης Περιβάλλοντος, Πρασίνου και Πολιτικής Προστασίας στον Δήμο Ζακύνθου, αναφέρει σχετικά: «Το Θερινό Σχολείο που παρακολουθήσαμε ήταν αναμφισβήτητα μια όαση γνώσης μέσα στο καλοκαίρι. Οι δεξιότητες που πειραματιστήκαμε ώστε να αναπτύξουμε, με την αξιοποίηση κατάλληλων και σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, σε συνδυασμό με μια αξιόλογη διαπανεπιστημιακή και ενδιαφέρουσα διεπιστημονική σύνθεση των συμμετεχόντων, μου άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Το ερέθισμα για μια σύγχρονη, κοινωνική και εικαστική προσέγγιση της ανάδειξης προβολής και διαχείρισης του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος, στα πλαίσια της αειφορίας και του σεβασμού των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κάθε τόπου, με στόχο την τουριστική του ανάπτυξη ήταν ουσιαστικά και η όποια εξέλιξη αυτού έχει να κάνει με τα προσωπικά και επαγγελματικά ενδιαφέροντα του κάθε συμμετέχοντα».

H Διευθύντρια του 1ου Λυκείου Ζακύνθου Παναγιώτα Ακτύπη μας μίλησε επίσης για το Σχολείο: «To Θερινό Σχολείο με έκανε να νιώσω υπερήφανη, διότι στο νησί της διαχρονικής πνευματικής εκγύμνασης, με ανάδειξη προσωπικοτήτων και ρευμάτων στα γράμματα και τις τέχνες, έχει τον 21ο αιώνα ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στη Ζάκυνθο, που προωθεί τη γνώση, αναπτύσσει την καινοτομία, προλαμβάνει τις εξελίξεις της εποχής. Αυτό το αποδεικνύει καθημερινά με την τακτική ακαδημαϊκή δράση του, αλλά και με άτυπες μορφές δράσεις, γνώσης, δημιουργικότητας και ανάπτυξης σε θέματα πολιτισμού, τουρισμού και νέων τεχνολογιών για πολίτες με πανεπιστημιακή παιδεία που ακολουθούν την ελληνική αρχή της διά βίου μάθησης από την αρχή του Σωκράτη (γηράσκω αεί διδασκόμενος, εν οίδα ότι ουδέν οίδα) με τα Θερινά Σχολεία που οργανώνει. Στο φετινό μας σχολείο βρεθήκαμε συμμαθητές–συμμαθήτριες από όλες τις γωνιές της Ελλάδας (ακόμα και από τη Γερμανία), μάθαμε, συνεργαστήκαμε και θα συνεργαζόμαστε. Επιπλέον οι Ζακυνθινοί μαθητές και μαθήτριες ξεναγήσαμε με αγάπη, ενθουσιασμό και πάθος τους συμμαθητές μας από άλλα μέρη στο πλούσιο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον της Ζακύνθου με τον λόγο, την ψυχαγωγία και την παραδοσιακή γευσιγνωσία. Θα ξαναβρεθούμε δημιουργώντας για το καλό του τόπου μας. Συγχαρητήρια στη διοίκηση του ΤΕΙ, στην Προϊσταμένη και την ομάδα της. Και του χρόνου συνέχεια στο Θερινό».

Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της Πράξης «Ανάδειξη του Τεχνολογικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων ως Διεθνούς Πόλου Εκπαίδευσης και Καινοτομίας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο-ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους.

 

th_sx_tpta_1Οι εκπαιδευόμενοι, χωρισμένοι σε ομάδες, προετοιμάζουν τις παρουσιάσεις τους.

 

 

espa_new